ELEKTRONISK ARKIVPLAN FOR GJESDAL KOMMUNE FORMÅL Formålet med arkivplanen til Gjesdal kommune
Arkivplanen gir bindende retningslinjer for behandling av all informasjon og dokumentasjon i Gjesdal kommune.
Arkivloven med forskrifter ligger til grunn for retningslinjene. Arkivplanen skal bidra til at Gjesdal kommune ivaretar arkivansvaret sitt etter arkivlovens § 6 hvor det heter: "Offentlege organ pliktar å ha arkiv, og desse skal vera ordna og innretta slik at dokumenta er tryggja som informasjonskjelder for samtid og ettertid." Administrasjonssjefen har arkivansvaret
Arkivleder har det daglige ansvaret for kommunens arkivtjeneste og utarbeider virksomhetsplaner for denne. Godkjent virksomhetsplan skal være med i kommunen sin årsplan. I kommunen er det den øverste lederen (kommunedirektøren) som har det overordnede arkivansvaret (jfr. Arkivforskrifta § 1). Kommunedirektøren i Gjesdal kommune oppfordrer alle ansatte i kommunen til å sette seg godt inn i og følge retningslinjene i arkivplanen. - kommunedirektøren -
|